In beweging

Het voelt ongemakkelijk om in tijden van Coronacrisis te praten over bewegen, de wereld schudt op immers op haar grondvesten.  Toch ga ik het er over hebben. We bewegen in Nederland veel te weinig.  53% van de mensen behaalt het door de Gezondheidsraad vastgestelde beweegdoel niet. Wij zijn gebouwd om te bewegen en hebben het nodig om gezond te blijven.

 

De jager-verzamelaars waren vroeger genoodzaakt om te bewegen. Zij hadden geen volle koelkast en moesten voor hun eten erop uit trekken. De mannen gingen jagen en de vrouwen verzamelen. Zo kregen zij op een dag meer dan voldoende beweging.  Sterker nog: de jager verzamelaar was genoodzaakt om zijn energie te sparen en moest zichzelf beschermen door regelmatig lui te zijn. 10.000 jaar geleden werd landbouw geïntroduceerd, en 250 jaar geleden de industrie. De laatste 50 jaar zijn we verregaand gedigitaliseerd Onze noodzaak om nog te bewegen is in de loop van de geschiedenis helemaal verdwenen. In onze huidige tijd zie je op veel plaatsen liften en roltrappen, de kinderen worden met de auto naar school gebracht, veel mensen hebben zittend werk en onze “ouderwetse” fietsen worden massaal ingeruild voor e-bikes. Dit gegeven in combinatie met het feit dat we leven in een wereld vol overvloed in een veranderende omgeving met nog steeds ons beschermingsmechanisme van luiheid zorgt voor een mismatch tussen onze oergenen en deze nieuwe omgeving.  Dit leidt op de lange termijn tot inactiviteit en welvaartziekten.

 

Ik ben een beweger. Als kind was ik altijd al buiten aan het spelen: hutten bouwen, knikkeren, voetballen, zwemmen. Ik turnde, en deed aan basketbal. Toen ik twaalf jaar was ontdekte ik het hardlopen in de natuur samen met mijn vader. En vanaf mijn 16e jaar bedacht ik hoe geweldig het zou zijn om iedere dag buiten in de natuur een stukje hard te lopen. De stukjes werden gaandeweg serieuzer en ik werd wedstrijdloper en liep uiteindelijk 25 marathons. Een vervelende enkelbreuk zorgde ervoor dat ik even niet meer kon lopen. Na mijn enkeloperatie herstelde ik snel en ging als vervangende training fietsen en zwemmen. Helaas werd ik tijdens mijn revalidatieperiode door een “appende” wielrenner van mijn fiets gereden, brak pols en elleboog en kon helemaal niets meer. Behalve wandelen. Ik ging als vervangende training wandelen in de natuur. Ik ontdekte dat er altijd wel iets is wat je kunt doen. Mijn buitenbeweegactiviteiten helpen me in het dagelijks leven vitaal te voelen. Het zorgt ervoor dat ik met energie mijn werk kan doen en weerbaar ben voor alle moeilijke dingen die op mijn pad komen.

Deze wijsheid en kennis:

 

Dat je door te bewegen het leven van alledag goed kunt handelen en fysiek en mentaal lekkerder in je vel zit. Dat je door beweging het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes type 2 vermindert. Dat je je spierkracht vergroot, depressieve gevoelens tegengaat, je coginitieve vermogens vergroot, dat je je immuunsysteem tot rust brengt, dat je als oudere de kans op botbreuken verkleint en cognitieve achteruitgang tegengaat. Maar ook dat je oerbrein je remt om in beweging te komen en dat je met je mensbrein (prefrontale cortex) kunt beredeneren dat het gezond is om te bewegen en zelf een keuze kunt maken om iets te gaan doen,

 

deel ik graag met anderen.

 

Ik maakte van mijn hobby mijn werk en heb de afgelopen jaren duizenden mensen letterlijk in beweging gezet met hardlopen, spinnen, wandelen en bootcamp.

Ik werk nu ook als vitaliteits/oersterk coach en begeleid mensen om de regie over hun eigen gezondheid terug te pakken. Gezondheid is het resultaat van verschillende

factoren. Een vitaliteits/Oersterk coach kijk naar de connectie tussen body en mind.  Mentale gezondheid (mindset), zingeving, verbinding, stressreductie (ontspanning, slapen, ademhaling), fysieke gezondheid (voeding) en beweging zijn de belangrijkste pijlers.

Ik werk vaak buiten in de bossen want: “In beweging en in de natuur liggen de antwoorden”.

 

Alle reguliere sportactiviteiten zijn op dit moment gestopt. Gelukkig zie ik overal om me heen mensen in beweging. Vader zoon, moeder dochter, met het hele gezin, binnen of buiten (vaak op anderhalve meter afstand) in bossen, parken en op het strand, of gewoon thuis…De sportattributen en -schoenen vliegen de deur uit.. We hebben de tijd. Mooi om te zien dat de mensen in beweging komen om hun hoofd te legen, structuur in de dag te houden en zo hun immuunsysteem een boost te geven en deze crisis fysiek en mentaal het hoofd te bieden.

Ook ik ben bang als ik alle berichten rondom de Coronapandemie lees. Wat gaat er gebeuren met onze wereld? Toch heb ik vanmorgen heel vroeg mijn rondje weer gelopen. Het aanwezig zijn in de ontwakende natuur heeft me weer goed gedaan. Ik kan de dag weer aan en dat gevoel wil ik blijven delen. Lieve mensen blijf bewegen. Veel en vaak en als het kan in de natuur.

 

Tips voor beweging:

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

Beweeg minstens 150 minuten per week matig intensief en verspreid dit over meerdere dagen. Beter is dagelijks 60-75 minuten

Doe twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen

Voorkom te veel stilzitten door sitting breaks

Beweeg/train op een lege maag (minimaal 4 uur niets gegeten)

Voor iedere maaltijd minimaal 1 minuut intensief bewegen

Kies een sport uit die je leuk vindt endaardoor lang kunt volhouden

Zoek een maatje waar je mee afspreekt

Zoek een doel

Stimuleer jezelf door een stappenteller te gebruiken

Koop een hond, of leen die van de buren

Ga op de fiets naar het werk

Ga staand werken

Ga rondlopen als je belt

Ga tuinieren en zelf schoonmaken

 

www.ellenabbringh.nl

info@ellenabbringh.nl

DSC_4087 DSC_4087